”När jag kom till Capellagården hade jag gått ett år på folkhögskola och ville absolut fortsätta lära mig om olika textila tekniker. Jag var vävfrälst och trivdes bra med att verkstäderna var så tillgängliga. Det gick att arbeta dygnet runt och när som helst, vilket passar mig bra när fokuset kommer och går. Blandningen av olika kurser och egen tid att testa idéer funkade bra för mig. Även om jag mest ville väva så fick jag med mig mycket annat som jag fortfarande har användning för. Viktigast var möjligheten till det där totala fokuset i hantverket. Det sådde något hos mig som jag fortfarande utvecklar och använder i min konstnärliga praktik idag. Jag kommer ihåg att det kändes så lyxigt med alla olika verkstäder och att det mesta var möjligt att göra, själv eller med lite hjälp av någon annan studerande eller lärare. Det gav en trygghet i görandet och en frihet att ha så mycket kunskap.

Efter Capella…

Fortsatte jag två år på Handarbetets Vänner och våren 2020 går jag sista terminen på masterprogrammet i konsthantverk (CRAFT) på Konstfack. Jag tycker att jag har hunnit med ganska mycket sen jag slutade på Capella. Jag har bland annat jobbat i samarbetsprojekt med andra konstnärer.
Tillsammans med Shogo Hirata som jag lärde känna på Capella, har jag sedan 2016 drivit projektet Intertradition där vi undersökt textila hantverkstraditioner i Sverige och Japan  och utifrån dem inspirerats till egna tolkningar. Idag jobbar jag också med en utställningsplattform för konsthantverkare under namnet Dotdotdot. 

Mina råd till framtida studerande

Till dig som funderar på att studera på Capellagården skulle jag säga; Reflektera över platsen och verkstädernas möjligheter och hitta sättet att arbeta som funkar bäst för dig. Capellagården är en oerhört tillgänglig plats och mer tid till fokuserat arbete får du knappast någon annanstans, så ta vara på tiden!” 

www.lisajuntunenroos.se
Instagram: lisajuntunenroos
www.intertradition.com
Instagram: intertradition
www.dotdotdotstockholm.com
Instagram: dotdotdotstockholm